Kako je Tiffany postao „Kralj dijamanata“

tiffany-kralj-dijamanata

Za neke (uključujući i nas) spominjanje Tiffany & Co. budi asocijaciju na Audrey Hepburn u ranim jutarnjim satima kako stoji u crnoj haljini s kavom i pecivom u ruci dok gleda izloge vodeće trgovine na Petoj aveniji. 

No u svojoj gotovo 200-godišnjoj povijesti, Tiffany & Co. postao je jedan od najuspješnijih brendova nakita. Na glasu kao glamurozan i stilski osviješten, s vremenom je on postao sinonim za raskošan način života Zlatnog doba. Kasnije je evoluirao i postao sastavni dio pop-kulture, s filmovima poput Doručak kod Tiffanyja, kao i omiljenim nakitom na crvenom tepihu među holivudskim zvijezdama. Danas ima više od 300 trgovina diljem svijeta i brojnu vojsku obožavatelja.

Evo kako je kultni lanac nakita postao jedan od najomiljenijih američkih luksuznih brendova.

Izvor fotografije: tiffany.com

Kako je Tiffany postao najdraži luksuzni brend 19. stoljeća

Dana 18. rujna 1837. osnovano je poduzeće pod imenom Tiffany, Young and Ellis. Osnovao ga je Charles Lewis Tiffany sa školskim prijateljem Johnom B. Youngom, iskoristivši očev predujam od 1000 dolara da otvori trgovinu. Otvorili su papirnicu i dućan s poklonima u New Yorku, a kasnije su uvelike širili asortiman proizvoda. 

S vremenom su se koncentrirali na luksuzne predmete te su počeli prodavati i nakit iz vlastite proizvodnje, a u 40-ima je Tiffany uveo sada već legendarnu plavu boju. Naime, 1845. Tiffany je počeo objavljivati Blue Book (engl. Plava knjiga), katalog dragulja i srebra. Plava knjiga bila je prvi katalog koji je distribuiran diljem zemlje i početak je Tiffanyjeve prepoznatljive plave boje. 

Charles Lewis Tiffany preuzeo je potpunu kontrolu nad poduzećem 1853. kada ga je preimenovao u Tiffany & Co.

Godine 1870. posao se preselio u luksuznu trgovinu na Union Squareu i cvjetao tijekom tog desetljeća, postavši glavno odredište njujorške modne i bogate elite. Razvijajući vlastiti dizajnerski identitet, Tiffany je bio poznat po srebrnom posuđu u japanskom stilu i po dijamantnom nakitu, stoga je opravdano postao “Kralj dijamanata”.

Godine 1878. kompanija je predstavila jedan od najpoznatijih dijamanta – najveći žuti dijamant na svijetu nazvan Tiffanyjev dijamant. Pronađen je u rudniku dijamanata Kimberley u Južnoj Africi, a izrezan je težio 128,54 karata.

Godine 1886. Tiffany & Co. uveo je koncept dijamantnog zaručničkog prstena kakav poznajemo danas.

20. stoljeće

Osnivač kompanije Charles Lewis Tiffany preminuo je 1902. u 91. godini, kao jedan od najbogatijih ljudi u SAD-u. Vodstvo je tada preuzeo njegov sin Louis Comfort Tiffany, poznat po specifičnoj tehnici obrade ukrasnog stakla. 

Početkom 20. stoljeća već je bio omiljen među političarima i slavnim osobama, pa je čak i Franklin Roosevelt kupio Eleanori zaručnički prsten u Tiffanyju 1904. godine. Taj je lanac nakita brzo postao mjesto za ugledne obitelji iz visokog društva.

Od 1940. glavna prodavaonica poduzeća Tiffany & Co. preselila se na križanje Pete avenije i 57. ulice u New Yorku, a tamo se nalazi i danas. 

Tiffany je brzo postao sinonim za najotmjenije žene u zemlji. Njegove nakite obožavala je i miljenica Amerike, prva dama Jackie Kennedy koja je viđena kako nosi Tiffanyjev broš koji joj je poklonio predsjednik John F. Kennedy nakon rođenja njihova sina.

Izvor fotografije: tiffany.com

Pop-kultura

Tiffany & Co. postigao je dodatnu popularnost kada je izašao filmski klasik “Doručak kod Tiffanyja” 1961. godine.

Temeljen na knjizi Trumana Capotea, s holivudskom ikonom Audrey Hepburn u glavnoj ulozi, ova romantična komedija koja prikazuje život ekscentrične dame s Manhattana Holly Golightly postigla je veliku gledanost.

Film je ostao vjeran naslovu te je u nekoliko scena prikazan interijer i eksterijer trgovine.  

Godine 1967. Tiffany je prvi put dizajnirao trofej Vince Lombardi za NFL Super Bowl, što od tada radi svake godine. 

Paloma Picasso, najmlađa kći Pabla Picassa, lansirala je 80-ih svoju prvu Tiffany kolekciju. Njezin nakit zrcali stil novog desetljeća, pa je ekscentričnost u prvom planu. 

Picasso je crpila inspiraciju iz ulične umjetnosti i grafita New Yorka, a njezina je estetika bila gruba i grafička.

Tijekom 90-ih i prije početka novog tisućljeća, Tiffany je i dalje imao istaknutu ulogu u popularnoj kulturi i američkoj povijesti. Godine 1999. Hillary Clinton proslavila je izlazak nove prigodne kovanice dolara koji je dizajnirao Tiffany & Co.

21. stoljeće

Godine 2001. Tiffany je u suradnji Pantoneom kreirao boju “1837 Blue” u čast legendarne Tiffany Blue nijanse.

Godine 2014. g kompanija ulazi u novu eru sa svojom Tiffany T kolekcijom koja predstavlja kreativnost, sreću, ljubav i snagu za koju se Tiffany zalaže.

Na Petoj aveniji u New Yorku 2017. otvorio se Blue Box Café u vlasništvu Tiffany & Co. Kafić je smješten je u zgradi u kojoj se nalazi i Tiffanyjeva trgovina

Svaki ljubitelj američkog proizvođača nakita odmah će prepoznati da je kafić dobio ime po Tiffany Blue kutiji za nakit koja je simbol luksuza i dobrog ukusa.

U tom stilu uređen je i Blue Box Café u kojem se poslužuje i doručak kakav je obožavala Holly Golightly, stoga će posjetitelji kafića moći uživati u kavi i kroasanima, ali i ostalim delicijama poput jastoga s avokadom.

Profinjeno mjesto za druženje sigurno će mnogima postati omiljena destinacija za doručak, ali i za posebne prigode (možda prošnju – upravo s Tiffany&Co prstenom).

Godine 2019. francuski je proizvođač luksuzne robe LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton kupio Tiffany & Co za 16.2 milijarde američkih dolara te je to do tad bila najveća akvizicija u povijesti mode, a 2020. je lansirana nova verzija kolekcije Tiffany T koja predstavlja jedinstvenost i bezvremenost.

U Tiffanyju se ništa loše ne može dogoditi…

Stilovi su se poprilično promijenili od 19. stoljeća, no magnetizam, luksuz i izrada Tiffany & Co. i dalje privlače kupce u trgovine diljem svijeta. Iako je možda najstariji veliki svjetski brend nakita, njegova je ostavština bezvremenska – baš kao i film iz 1961. u kojem glavna glumica oduševljena tom trgovinom tvrdi da se u Tiffanyju ništa loše ne može dogoditi.

Izvor naslovne fotografije: Canva